hollywood in de klas bestellen banner header kids

Zó organiseren wij het afscheid van groep 8: musical als film

Deze gastblog is geschreven door André Broens, leerkracht op BS Laetare
Op onze school zijn wij zo enorm enthousiast over de manier waarop wij het groep 8 afscheid organiseren, dat ik andere leerkrachten van groep 8 er graag wat over wil vertellen. Ik deel mijn ervaringen en onze aanpak. Maar ook: wat is het verschil tussen een eindfilm en groep 8 musicals?


Waarom een eindfilm, in plaats van eindmusical voor groep 8?

Omdat het bij een eindfilm niet aankomt op de laatste weken van het schooljaar en je de film kan opnemen wanneer je daar de tijd en ruimte voor hebt, willen we in het nieuwe kalenderjaar al snel aan de slag. Dit jaar was het al maart toen we begonnen. In onze jenaplanschool hebben we drie bovenbouwgroepen van 6, 7 en 8. Voor dit ene onderdeel komen alle schoolverlaters bij elkaar en worden de leerlingen van groep 6 en 7 van één stamgroep over de andere twee verdeeld. Op de dagplanning staat dan het codewoord “Freek” en we noemen de activiteit: ‘Freken’. Dit codewoord is jaren geleden ontstaan. Filmcoach Freek (van Hollywood in de Klas) kwam toen een kinderrechtenfilm bij ons filmen. Toen we kort daarna aan de groep8-eindfilm begonnen en we een codewoord zochten om het ‘geheim’ te houden voor de rest van de school, kwam het woord Freek naar boven. We gebruiken het inmiddels al jaren. En de meesten weten dat het om de film voor groep 8 gaat. Maar hierdoor lijkt het gemakkelijker om de rest van de film (zoals de titel en het verhaal) geheim te houden. 

eindfilm-eindmusical-afscheid-groep8-1
Het afscheid van groep 8 is één groot feest!

“Afscheidsmusical is geen traditie…”

Op Laetare in Lelystad (de school waar ik werk) is de eindmusical van groep 8 geen traditie. Jarenlang sloten we het schooljaar af met een toneelstuk door leerkrachten en ouders. Dat was een geweldig afsluiting voor de leerlingen; een mijlpaal in het jaar. Voor leerkrachten kostte dit veel tijd. We zijn daarna overgestapt naar groep 8 eindmusicals. Omdat er enorm veel geoefend moest worden, was het organisatorisch bijna ondoenlijk (in een jenaplanstructuur) om alle leerlingen van groep 8 frequent bij elkaar te krijgen. Slechts enkele leerlingen durfden een grote rol aan en voor een volle zaal een solo te zingen. En dan de afscheidsavond zelf… Kinderen waren bloednerveus, vergaten de tekst en waren dingen kwijt. Er kon van alles fout gaan, met licht of geluid. En soms was er zelfs ineens een leerling ziek. Dit allemaal last minute oplossen zorgde voor veel stress een weinig plezier. 

André Broens (leerkracht)

“De eindfilm is écht onderdeel van de school geworden.”

Idee afscheid groep 8: is een film een goed alternatief?

Een eindfilm leek een goed alternatief. Het enige dat daar mis kan gaan, is het beeld of geluid bij de vertoning van de film. En als je dat dan uitbesteedt aan een plaatselijk theater of filmzaal, dan kun je ervan uit gaan dat het goed zal gaan. Zelfs de meest verlegen leerling kan ineens acteren; zolang de randvoorwaarden bij het opnemen maar goed zijn. Leerlingen hoeven namelijk niet meer voor een volle zaal te spelen en geen ellenlange teksten uit het hoofd te leren. Nu kunnen ze vlak voor de opname van de shot even naar de tekst kijken. Ze mogen de tekst aanpassen, als dat beter bij hen past. Daarna spelen ze hun rol in de vertrouwdheid van een klein groepje. En het kan zo vaak over als ze maar willen. Het belangrijkste is overigens niet de tekst, maar meer het plezier en het spelen, oftewel het acteren. 


Hoe ziet de afscheidsavond er uit?

De afscheidsavond is de filmpremière die wij houden in een plaatselijk filmtheater, compleet met rode loper en iedereen feestelijke gekleed. De leerlingen in een film zijn goed te verstaan. Hierdoor is het voor de ouders van groep 8 en voor alle andere leerlingen van school vaak veel beter te volgen dan een musical. En het belangrijkste: groep 8 zelf heeft op die afscheidsavond feest! De spanning en stress om te presteren is er niet meer. Het is puur genieten

De rolverdeling bij een eindfilm vs. eindmusical groep 8

Wij beginnen op school altijd met het gezamenlijk lezen van het gekozen filmscript. Zo krijgen de leerlingen een idee van het verhaal en kunnen ze al een beetje kijken wat hen een leuke rol lijkt. Tussendoor praten we over stereotypen; hoe we bepaalde personages zo duidelijk mogelijk neer kunnen zetten. Het filmscript en de handleiding die Hollywood in de klas aanlevert gebruiken we als startpunt. Daarnaast geef ik de kinderen gedurende het hele jaar filmeducatie, waardoor ze vaak zelf al op veel ideeën voor de eindfilm komen. Zoals: Moeten we wel naar een restaurant, of kunnen we dat met een greenscreen oplossen? Is die politieauto wel echt nodig, of kunnen we hier zelf een animatie voor maken? 
Hierna worden de rollen verdeeld. Leerlingen onderzoeken dan in groepjes hoe ze hun karakter het beste uit de verf laten komen. Ze zoeken bijvoorbeeld naar een bepaald loopje, of een stopwoordje. Of ze hebben één bepaalde ‘tick’ (een bril die ze kwijt zijn, constant snoepen, op een potlood kauwen of met een sleutelbos spelen). Dit zorgt ervoor dat de rollen gaan leven bij de leerlingen.


Met filmcoach óf zelf filmen, ook met een kleine groep

Hollywood in de Klas biedt een filmcoach aan die de hele eindfilm begeleidt, regisseert, opneemt en monteert, maar als ‘Filmleraar van het Jaar’ (regio midden Nederland), vind ik het veel te leuk om het filmen en regisseren zelf te doen, samen met de leerlingen. Daarvoor heeft Hollywood in de Klas het ‘Zelfstandig eindfilmpakket’. Het voordeel hier is dat je kan filmen wanneer het jou uitkomt én bijna altijd met een klein groepje leerlingen werkt. Dit omdat je de film op kan nemen per scène.


eindfilm-eindmusical-afscheid-groep8-2
André Broens, filmleraar van het jaar 2022, regio midden (Foto: Netwerk filmeducatie)

Is zélf de film maken niet moeilijk?

Het filmpakket is zo eenvoudig en duidelijk dat je ook zonder filmervaring een eindfilm kan maken met jouw groep. Het monteren van de film kost best wel wat tijd. Je kan dit uitbesteden aan bijvoorbeeld een ouder of bekende van de school, maar ik doe dit zelf. Liefst doe ik dat al op de dag van de opnames. Ik hou leerlingen wel op de hoogte van de opnames en laat ze gedeeltes zien. In een enkel geval besluiten we dan ook wel eens om een gedeelte opnieuw op te nemen, maar dat vinden ze alleen maar leuk. Je werkt echt met elkaar aan het eindproduct; de eindfilm.

eindfilm-eindmusical-afscheid-groep8-3
Groep 8! Foto: BS Laetare

Eindfilm is een volwaardige vervanger van de groep 8 musical

Als je een Zelfstandig Eindfilmpakket aanschaft bij Hollywood in de klas, dan zit daar niet alleen een ontzettend goed script en handleiding bij, met bij elke shot een foto, de tekst, muziek, geluiden en een camerastandpunt. Maar bijvoorbeeld ook animaties om in de film te gebruiken en ideeën om zowel de film als de afscheidsavond nog gaver te maken. En bij vragen staan ze altijd voor je klaar.
Wij maken dit jaar voor de vijfde keer een eindfilm. We merken dat het echt een onderdeel van de school en van het afscheid van groep 8 is geworden. We merken ook dat we steeds inventiever worden en het steeds groter (durven) aanpakken. Het is een heerlijk project en levert een prachtig resultaat op waar we allemaal trots op zijn. 

André Broens, leerkracht groep 6, 7, 8 BS Laetare


Filmcoach Freek

Filmcoach Freek

Producent en filmcoach van Hollywood in de Klas.
Deel dit bericht
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top