veelgestelde vragen eindfilm groep 8 top 2

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen met betrekking tot:

Veelgestelde vragen over het Zelfstandig Eindfilmpakket

1. Algemene vragen en kosten

De eindfilm met filmcoach is populair. Staat op onze site dat de filmcoaches zijn volgeboekt, dan geldt helaas ook echt: vol is vol. Om toch een leuke eindfilm te kunnen maken, hebben we het Zelfstandig Eindfilmpakket ontwikkeld. Zelf maken kost een school meer tijd, maar het tarief is vriendelijker en groep 8 voelt zich meer betrokken bij de realisatie van de film.

Een Zelfstandig Eindfilmpakket (ZEP) is op een paar punten vergelijkbaar met een eindmusical van groep 8. Het is een script (storyboard) waarbij elk shot is uitgewerkt met een foto (still) en tekst, waardoor elke groep 8 zelfstandig een eindfilm kan maken. Naast het hardcopy script is er een online omgeving met onder meer muziek, geluidsfragmenten, animaties en lesmateriaal.

Net als een eindmusical vraagt het maken van een eindfilm veel tijd. Wel zijn er grote voordelen bij het maken van een eindfilm:

  • Uit het hoofd leren van de teksten is niet nodig.
  • Staat een shot er goed op, dan kun je meteen verder met het volgende shot.
  • Je bent veel flexibeler met je tijd. Shots opnemen in maart? Geen probleem!
  • Leerlingen zijn een stuk minder zenuwachtig bij de opnames dan tijdens die ene musicalavond.
  • Leerling ziek? Neem die dag een andere scène op of wissel een rol om.
  • De afscheidsavond is veel relaxter omdat verreweg het meeste werk al gedaan is.
  • De uiteindelijke eindfilm is een mooi souvenir en bijna altijd leuker om terug te zien dan een eventuele musicalregistratie, gefilmd vanaf een statief achter in de zaal.
  • Zijn er familieleden die niet bij de afscheidsavond kunnen zijn? Dan kun je op een later moment toch de film nog samen bekijken.
  • De kosten van een Zelfstandig Eindfilmpakket zijn veel lager.
  • De eindfilm wordt veel meer een product van de leerlingen, waardoor ze er misschien nog wel trotser op zijn dan wanneer een filmcoach de eindfilm met de leerlingen heeft gemaakt.
  • Een Zelfstandig Eindfilmpakket is altijd beschikbaar. Eindfilms met een filmcoach zijn vaak al vroeg in het schooljaar volgeboekt.
  • Je bent als school flexibeler in tijd. Een begeleide film wordt in één dag opgenomen. De opnames van een zelfstandig gemaakte eindfilm kun je uitsmeren over een langere periode. Dit maakt ook dat leerlingen vaak veel minder zenuwachtig zijn.
  • Met een Zelfstandig Eindfilmpakket loop je niet het risico dat een leerling precies op die ene filmdag met filmcoach afwezig is.

Nee, het maken van een goede eindfilm kost ook tijd, maar je bent wel een stuk flexibeler. Als je heel weinig tijd hebt, is het maken van een begeleide eindfilm geschikter, maar wees er snel bij, want het schooljaar is altijd snel volgeboekt voor onze filmcoaches.

Het pakket bestaat uit een licentie om het script te mogen gebruiken voor één schooljaar en bevat verder:

  1. Een hardcopy script dat per post (brievenbusdoos) wordt opgestuurd met daarin:
  • Totaal uitgewerkt script in full colour waarbij elk shot is uitgewerkt met een foto en tekst.
  • Tekstversie van het script om vooraf de tekst door te nemen.
  • Filmposters en kaartjes voor de afscheidsavond.

 

  1. Een online gedeelte, met:
  • Lesmateriaal waarin wordt uitgelegd hoe het script in elkaar zit.
  • Tips voor het acteren.
  • Tips voor de montage.
  • Diverse afbeeldingen om te downloaden voor bij het script.
  • – Het script, opgedeeld in scènes met muziek, geluidseffecten en plaatjes voor bij de montage.

Ja. Het script met alle uitgewerkte shots hebben we zo gemaakt, dat een groep 8 het onder begeleiding van een leerkracht zelfstandig kan uitvoeren. Een school kan natuurlijk wel anderen (ouders/professionals/oud-leerlingen/mbo- of hbo-school in de buurt/stagiaires enzovoorts) regelen om de montage of opnames te verzorgen.

Ons filmeducatie-hart gaat altijd sneller kloppen als we zien dat een groep 8 na het opnemen en bekijken van de eerste scène, het opnemen van een film begint te begrijpen. Vaak gaat de groep 8 dan zelf aan de slag met het opnemen van zelfbedachte scènes, wat heel leuk is om te zien. Houd daarbij wel het extra montagewerk en de lengte van de film in het achterhoofd. Duurt de eindfilm langer dan vijftig minuten, dan kan dat ten koste gaan van de kwaliteit van de afscheidsavond, omdat de film dan simpelweg te lang duurt.  

 

Als er leerlingen zijn die allerlei ideeën hebben, kun je bijvoorbeeld een paar groepjes zelfstandig laten werken aan ‘nepreclames’ van maximaal één minuut en die reclamespotjes vooraf of halverwege de film vertonen.

Jazeker! Er zijn relatief meer scholen uit het speciaal onderwijs die zelfstandig een eindfilm maken dan uit het reguliere onderwijs. Meest gehoorde argument is dat optreden voor een volle zaal voor veel leerlingen erg spannend is. Een opname van een filmshot is dat in het begin ook, maar je kunt het makkelijk overdoen en het went snel. 

Nee. Het uitwerken van een filmscript kost veel tijd. We hebben ervoor gekozen om elk jaar één script uit te werken tot een Zelfstandig Eindfilmpakket (ZEP). Op de pagina ‘overzicht filmscripts’, staat duidelijk aangegeven welke films er als Zelfstandig Eindfilmpakket te verkrijgen zijn.

De rolverdeling is een van de onderdelen waarop een eindfilm verschilt van een musical groep 8. Rollen zijn in een film natuurlijk ook belangrijk, maar ze zijn een stuk flexibeler. Je kunt eenvoudiger werken met dubbelrollen (zeker als je de tijd neemt om te verkleden) waardoor je ook met heel kleine groepen (al vanaf zes leerlingen) een eindfilm kunt maken.

Zoals in bijna elk script, zijn er ook in onze eindfilmscripts grote en minder grote rollen. Merk je gedurende het proces dat een leerling eigenlijk veel beter acteert dan je dacht, dan kun je deze rol uitbreiden door er extra shots bij te verzinnen.

Zijn er leerlingen die helemaal niet graag acteren? Geef ze een rol als cameraman/vrouw! Elk Zelfstandig Eindfilmpakket is ontwikkeld vanuit de gedachte dat een groep 8-leerling zelfstandig de opnames moet kunnen maken. Zorg er wel voor dat er rustig wordt gefilmd en bekijk de opnames regelmatig.

 

Een leerling kan ook werken aan de voormontage en zo een eerste indeling maken. Maar: maak een kind niet 100% verantwoordelijk voor de montage. De blooperreeks kan ook heel goed door een paar leerlingen zelfstandig worden gemaakt. Tip: spreek vooraf een maximumlengte af. 

Wat privacy van de leerlingen betreft (AVG), is de leerkracht zelf verantwoordelijk. Onze ervaring is dat dit deel meestal gedekt is door de algemene AVG-regels die op een basisschool gelden. Hoewel we sinds de ingang van de privacywet bij geen enkele school problemen hebben ervaren, kun je eventueel een extra schrijven meegeven, waarin ouders expliciet toestemming geven voor het laten meespelen van hun kind in de eindfilm.

Alleen in het script van De V-Factor is in de laatste scène een lied verwerkt, dat de leerlingen live op de afscheidsavond kunnen opvoeren of dat in de eindfilm kan worden verwerkt. In de andere eindfilms zijn geen liedjes verwerkt. Er is wel genoeg ruimte in de eindfilms om zelf aan de slag te gaan met liedjes. Wat we ook vaak horen, is dat de groep 8 na de film een lied opvoert op het podium.

In theorie kun je elk boek of verhaal verfilmen. Maar zonder enige specifieke begeleiding of aanpassingen aan het script is het verfilmen van een musicalscript niet haalbaar voor iemand die weinig filmervaring heeft.

2. Tijdsduur (opnames en voorbereidingen)

Dit verschilt per school. Over het algemeen houden we de volgende tijden aan:

  • Voorbereidingen (rollen verdelen, tekst globaal doornemen) twee dagdelen
  • Opnames ongeveer een dagdeel per scène
  • Monteren zonder ervaring zo’n dertig uur

Voordeel van monteren is dat je dit individueel kunt doen en eventueel kunt uitbesteden. 

Tip: neem niet eerst alle scènes op. Neem de eerste scène op en monteer deze meteen. Bekijk deze met de groep en leer van de gemaakte fouten (bijvoorbeeld te veel ruis door de wind bij een buitenshot).

Geluid wordt vaak onderschat: een film is 50% beeld en 50% geluid! Als je de simpelste manier gebruikt om op te nemen en gebruikmaakt van een iPad of goede moderne smartphone, raden we ten zeerste aan een eenvoudige externe microfoon aan te schaffen. Zelf vinden we de Røde Videomic het meest geschikt.

Niks moet natuurlijk, maar we zien soms eindfilms waarbij het lijkt of we alleen twee A4’tjes met tekst hebben gemaild. In zo’n eindfilm zitten bijvoorbeeld heel weinig shotwisselingen en de voice-overteksten zijn tijdens de opnames ingesproken en niet tijdens de montage. We zien vooral veel totaalshots, terwijl juist shotwisselingen zo leuk zijn. Dat kost meer tijd, maar maakt wel dat je echt aan het filmen bent. Bovendien wordt de film er een stuk beter van!

Tegenwoordig kun je met een moderne smartphone of tablet kwalitatief goede beelden maken. Wel moet je goed letten op geluid (zie ook de vraag ‘Is geluid ook belangrijk?’). Sommige smartphones hebben al een betere camera dan de speciale videocamera’s van drie of vier jaar geleden.

Naast een smartphone wordt er ook vaak met tablets gefilmd. Voordeel daarvan is dat deze vaak automatisch met twee handen wordt vastgehouden waardoor er rustiger wordt gefilmd. Belangrijk bij het filmen is namelijk de omgang met de camera. Al heb je nog zo’n goede camera, als je ermee heen en weer loopt te zwaaien, zal de eindfilm niet goed zijn.

3. Montage

Nee, het zelf ontwikkelen van een montageprogramma kost erg veel geld. Er zijn uiteenlopende montageprogramma’s voor verschillende computersystemen. In de volgende vraag bespreken we kort drie montageprogramma’s.

Er zijn tientallen montageprogramma’s beschikbaar, we noemen er hier drie. 

  1. Wat we uit de evaluatie terugkrijgen, is dat iMovie het meest gebruikte montageprogramma is. Nadeel is dat het alleen te gebruiken is op Apple computers. Het programma staat standaard en gratis op desktops en laptops van Apple. Monteren met iMovie op een reguliere iPad raden we niet aan, omdat het project daarvoor te groot is.
  2. Windows Movie Maker is een veelgebruikt montageprogramma voor computers die op Windows draaien. Vroeger zat dit programma standaard op elke Windows-computer, tegenwoordig is dat vervangen door Story Remix.
  3. WeVideo is een montageprogramma van Android/Google dat op alle soorten computers werkt (dus Chrome, Apple en Windows). De gratis versie is niet geschikt voor het monteren van een eindfilm. De kosten voor dit programma zijn aan de hoge kant in vergelijking met de andere programma’s. Het werkt met een maandelijks abonnement dat 15 dollar per maand kost.

In het online lesmateriaal bespreken we kort de twee meest gebruikte montageprogramma’s, maar dit zijn geen uitgebreide tutorials. Wel geven we aan dat je door te zoeken op bijvoorbeeld YouTube heel veel problemen kunt oplossen waar je tegenaan loopt. Verder is het uitgewerkte script een goede hulp bij de montage. Als je de opnames netjes krijgt aangeleverd per scène, scheelt dat veel werk tijdens het editen.

Het opnemen van een eindfilm van ruim 35 minuten kost veel opslagcapaciteit. Bovendien is het werken met beeldmateriaal zwaarder dan tekst. Zorg ervoor dat je beschikt over een computer die dat aankan. Een moderne tablet (iPad) of smartphone (met extra microfoon) is goed genoeg om de film mee op te nemen, maar de montage kun je er niet op doen.

Het Zelfstandig Eindfilmpakket is zo ontwikkeld dat als je er de tijd voor neemt, de montage goed zelf te doen is. Heb je die tijd niet, dan is het, onder voorbehoud van de beschikbaarheid, mogelijk om de montage uit te besteden aan een editor van Hollywood in de Klas. Mail hiervoor naar info@hollywoodindeklas.nl. De kosten voor het laten monteren van de eindfilm zijn €425,-, exclusief script.

4. Afscheidsavond

Dit verschilt natuurlijk per school. In de afgelopen jaren hebben enkele scholen hun succeservaringen met ons gedeeld. Onze conclusie: het is leuk als het afscheidsfeest in het teken staat van glitter en glamour. Je kunt de hele school leuk aankleden in Hollywood-stijl. Misschien kun je nog iets verzinnen rondom het thema van de film. Laat de kinderen volledig in gala naar school komen, wie weet wel compleet met limousine en rode loper. Denk ook aan kinderchampagne, popcorn en dergelijke.

Ook erg leuk: wanneer het team iets voorbereid heeft, zoals een lied voor de kinderen. Verder kunnen de kinderen een live optreden verzorgen (denk aan de Oscars), omdat ze gedurende de filmvertoning toch aanwezig zijn om naar de film te kijken. Zo kan de school ervoor zorgen dat er een avondvullend programma is voor iedereen. Kom je er toch niet uit en wil je meer ideeën? Stuur een mail naar info@hollywoodindeklas.nl. Wij denken graag mee.

Misschien wel het grootste voordeel van een eindfilm: je kunt als leerkracht het afscheidsfeest redelijk ontspannen en bewust meemaken. 75% van het werk (de eindfilm) is tenslotte al gedaan, waardoor je op een relaxte manier afscheid kunt nemen van de kinderen uit groep 8.

De meest gangbare manier is om de film, die op de laptop staat, aan te sluiten op een beamer en deze op een groot scherm af te spelen. Let daarbij wel op de volgende zaken:

  • In de maanden juni en juli blijft het tot laat licht en voor sommige beamers (met weinig ansi-lumen) moet het voldoende donker zijn.
  • Vergeet het geluid niet! Soms klinkt het geluid goed als de zaal leeg is, maar klinkt het te zacht als de zaal vol zit. Kwestie van testen.

Veelgestelde vragen over een eindfilm met filmcoach

1. Algemene vragen

Aanmelden voor een eindfilm met begeleiding gaat via ons inschrijfformulier. Een eindfilm maken met filmcoach is erg populair; het beste is daarom om ruim op tijd in te schrijven en ernaar te streven de eindfilm buiten het hoogseizoen (mei t/m juli) op te nemen.

Wij gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. Daarom maken we maar een beperkt aantal eindfilms per schooljaar. Zolang niet op onze website staat vermeld dat de eindfilm met filmcoach vol zit, is er nog plaats. Aanmelden voor een eindfilm met begeleiding gaat via ons inschrijfformulier. Een eindfilm maken met filmcoach is erg populair; het beste is daarom om ruim op tijd in te schrijven en ernaar te streven de eindfilm buiten het hoogseizoen (mei t/m juli) op te nemen.

Een filmcoach van Hollywood in de Klas neemt de eindfilm op de school zelf op en regisseert deze. Naderhand monteert de filmcoach de beelden tot een eindfilm. Zodra een filmcoach aan de school is gekoppeld, is dit ook jouw contactpersoon vanuit Hollywood in de Klas.

  • Het uitgebreide script plus handleiding, met toegang tot online lesmateriaal om de leerlingen en leerkracht zo goed mogelijk voor te bereiden op de filmdag.
  • Een professionele filmcoach die de hele dag op school aanwezig is om de film op te nemen.
  • De montage van de beelden tot een film van zo’n 35 minuten.
  • Een WeTransfer-link van de film, beveiligd met een wachtwoord.
  • Contact en begeleiding met de leerkracht voor en na de filmdag.

Met een eindfilm met filmcoach haal je een professional in huis die de film begeleidt, regisseert, opneemt en monteert. Een eindfilm met filmcoach, betekent een afscheidsfeest zonder stress. Er blijft tijd voor onderwijs over, maar je hebt wel een fantastische afsluiter van de basisschool: De eindfilmdag én de eindfilm zelf als resultaat.

Ja, zeker ten opzichte van een eindmusical. Omdat een film shot voor shot wordt opgenomen, is het in het begin misschien wat eng, maar vervolgens veel laagdrempeliger dan een optreden op een podium. Nog geschikter dan een eindfilm met filmcoach is misschien wel het Zelfstandig Eindfilmpakket. Voordeel daarvan is dat niet alle opnames in één dag hoeven te worden gedaan, je kunt de opnames naar wens zelfs uitsmeren over meerdere maanden.

De leerlingen hoeven geen geboren acteurs te zijn om toch in een leuke film te spelen. Al onze filmcoaches hebben affiniteit met of werken in het onderwijs en stellen de leerlingen meteen op hun gemak. Het is ook niet erg om fouten te maken tijdens de opnames, omdat je het vaker over kunt doen. In de films zitten bovendien voldoende momenten waarbij de leerlingen wel in beeld zijn maar niets hoeven te zeggen.

Na de montage zullen de leerlingen pas echt kunnen zien wat het eindresultaat is. Uit ervaring weten we dat met de juiste opnames, montage en muziek ook onzekere leerlingen trots zijn op zichzelf en elkaar.

Dat verschilt. We kunnen al een begeleide eindfilm maken met 5 leerlingen uit een groep 8. Daarvoor hebben we dan van tevoren contact om de beste rolverdeling te maken. Bij kleinere groepen zijn vaak gastrollen nodig, die leerlingen uit bijvoorbeeld groep 7 of leerkrachten kunnen invullen.
In de meeste klassen zitten zo’n 25 leerlingen, maar we kunnen met maximaal 70 leerlingen een film maken. Ook dan is er vooraf contact met de leerkracht voor een goede rolverdeling.

We zorgen ervoor dat iedereen een rol heeft. We letten er tijdens de opnames goed op dat ook de kleinere rollen in de film voldoende in beeld zijn. Hoewel onze filmcoaches veel ervaring hebben met het werken met groepen leerlingen, kan het gebeuren dat sommige stillere leerlingen minder goed in het vizier zijn van de filmcoach. De leerkracht kent de leerlingen natuurlijk het beste, en kan er daarom samen met de filmcoach voor zorgen dat iedereen aan de beurt komt.

Voor wat betreft privacy van de leerlingen (AVG) is de leerkracht zelf verantwoordelijk. Onze ervaring is dat dit aspect meestal is gedekt door de algemene AVG-regels die op een basisschool gelden. Sinds de ingang van de privacywet hebben we bij geen enkele school problemen ervaren, maar voor de zekerheid kun je een extra schrijven meegeven, waarin ouders expliciet toestemming geven voor het laten meespelen van hun kind in de eindfilm.

Een aantal van onze trouwste klanten zijn scholen met een zeer actieve ouderraad. Het is altijd erg fijn om betrokken ouderraden en leerkrachten te hebben (denk aan kleding regelen, decors maken en de catering verzorgen).
Betrokken ouders en leerkrachten ervaren de afscheidsavond bij een eindfilm als veel relaxter in vergelijking met een eindmusical. Zij kunnen veel energie steken in de afscheidsavond en deze tegelijkertijd bewust meemaken omdat de leerlingen weinig of niets live hoeven te doen. In plaats daarvan kunnen limousines worden geregeld, wordt de school misschien wel omgetoverd tot een heuse bioscoop, is er paparazzi geregeld voor op de rode loper…

2. Kosten

Hollywood in de Klas bestaat sinds 2005 en is de bekendste maker van eindfilms met groepen 8. We hebben vele jaren ervaring en werken daarom efficiënt. Onze prijzen zijn daardoor meestal lager dan bij andere organisaties die dit minder vaak doen.
Onze prijzen voor een eindfilm met filmcoach:
Laagseizoen, januari t/m april: € 825,- (inclusief btw)
Hoogseizoen, mei t/m juli: € 915,- (inclusief btw)

Extra voordeel van een filmdag vroeg in het schooljaar (laagseizoen) is dat de groep zich de laatste weken optimaal kan voorbereiden op het afscheidsfeest van groep 8.

Andere kosten kunnen zijn:

  • Groepen met 45-50 leerlingen: meerprijs € 25,-
  • Groepen met 50-60 leerlingen: meerprijs € 50,-
  • Groepen met 60-70 leerlingen: meerprijs € 75,-
  • Reiskosten: tot 100 kilometer vanaf de locatie van de filmcoach zijn inbegrepen. Daarboven geldt € 0,25 per kilometer met een maximum van € 50,-

De grootste kostenpost zijn de uren van de filmcoach:

  • Opnemen van de film op school tussen 8.30-16.00 uur (7,5 uur)
  • Montage van de film (± 12 uur)

Overige kosten:

  • Eventuele reiskosten
  • Het format, gebruik van de verhalen en camera- en montageapparatuur
  • Contact, administratie en overleg met de leerkracht
  • Algehele organisatie en afhandeling

Nee, de kosten van de film zitten voor 80% in de uren van de filmcoach. Deze uren blijven nagenoeg gelijk bij kleine groepen.

We weten leuke en creatieve manieren om bedrijven (ouders van leerlingen) of andere organisaties uit het netwerk van de school, de eindfilm te laten sponsoren voor kleine bedragen – denk daarbij aan € 50,- tot € 150,- per organisatie. Wil je weten hoe je dit goed kunt aanpakken? Neem contact met ons op. Wij voorzien je graag van concrete sponsortips.

Jazeker! Wij hebben het Zelfstandig Eindfilmpakket ontwikkeld, waarmee je zelf een eindfilm met de klas kunt opnemen. Zonder tussenkomst van een filmcoach. Dat kan al vanaf € 75,-!

Betaling vindt achteraf plaats. De factuur voor de eindfilm met filmcoach krijg je per mail, wanneer wij ook de gemonteerde eindfilm sturen. We vragen je wel de factuur vóór de start van de zomervakantie te voldoen.

3. Voorbereiding

Bekijk hier de scripts die beschikbaar zijn als eindfilm met filmcoach. Bekijk de trailers van de verschillende verhalen om een impressie te zien.

Groot of klein, rustig of druk: onze eindfilms zijn geschikt voor iedere groep leerlingen. Het is leuk om samen met de leerlingen een keuze te maken voor een verhaal. Bekijk daarvoor onze trailers.
Wil je liever toch even overleggen voordat je een definitieve keuze maakt, neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Is het script gekozen, dan krijgt de school een uitgebreide versie van het script, waarin een overzicht staat van de scènes, de rollen en attributen die nodig zijn om de film aan te kleden. Ook krijgt de leerkracht toegang tot ons online lesmateriaal om de klas goed voor te bereiden op de filmdag.

Het is de bedoeling dat de leerkracht het script met de leerlingen doorneemt en de rollen verdeelt, zodat de leerlingen tijdens de opnamedag weten wat er in de film gaat gebeuren en welke rol zij hebben.

Van de school verwachten we minimaal de volgende voorbereidingen:

  • Script is met de klas doorgenomen
  • Rollen zijn verdeeld
  • Kleding is uitgezocht en meegenomen
  • Locaties voor de opnames zijn geregeld en vrij beschikbaar

Verder helpt ons online lesmateriaal de leerlingen en leerkracht stapsgewijs door de voorbereidingen heen.

Nee, de leerlingen hoeven geen teksten uit het hoofd te leren. Als ze weten wat er in het script gebeurt, is dat voldoende. De filmcoach vertelt de leerlingen wat ze kunnen zeggen en er is natuurlijk ruimte voor improvisatie. Voorafgaand aan elk shot legt de filmcoach uit wat er in een scène gebeurt en wie wat moet zeggen of doen.

Samen met het script ontvangt de leerkracht een rolverdeling, waarin staat aangegeven hoe groot elke rol is. Het is goed om de grotere rollen te laten spelen door leerlingen die dat durven en kunnen. Soms spreekt de rol de leerlingen aan omdat deze stoer klinkt, maar is het een relatief kleine rol.
Een praktisch voorbeeld is uit het script Hotel […]. De directeur is hierin de grootste rol, maar het gebeurt weleens dat de beste acteur kiest voor de rol van rapper, omdat die cooler klinkt. Als er voor een bepaalde belangrijke rol veel animo is, kan audities doen een oplossing zijn.

4. De opnamedag

De filmdag duurt een hele schooldag. De filmcoach is uiterlijk een kwartier voor de start van de schooldag op school. We beginnen, na een korte introductie van de filmcoach, rond 9.00 uur met de eerste opnames. Een filmdag duurt tot ongeveer 16.00 uur. Omdat niet iedereen de hele dag voor de camera staat, is er voldoende ruimte om pauze te houden.

Voor enkele scènes zijn alle leerlingen nodig. Bij de iets kleinere scènes is het niet handig om alle leerlingen aanwezig te hebben. Laat de overige leerlingen op zo’n moment bijvoorbeeld de volgende scène vast voorbereiden (attributen verzamelen, kleding aantrekken en de locatie waar nodig aankleden).

Verder kunnen de leerlingen leuke posters/attributen maken voor het afscheidsfeest. Wat we ook zien, is dat leerlingen werken in een Yurls-boekje. 

De filmcoach komt gedurende een schooldag de hele film, samen met de leerlingen, opnemen.

De filmcoach:

  • start de ochtend met een korte introductie over de werkwijze van film maken
  • begeleidt en regisseert de hele dag
  • geeft aan wanneer leerlingen klaar moeten staan
  • geeft aan wat de leerlingen in de film kunnen zeggen
  • neemt de hele film op

Omdat leerlingen vaak weinig of geen ervaring hebben met film maken, is het logisch dat er leerlingen zijn die iets ‘verkeerds’ doen. Geen probleem: grappige situaties voegen we toe aan de bloopers, die aan het einde van de film worden gemonteerd.

Verder krijgen leerlingen die steeds hun tekst vergeten van de filmcoach een andere regel tekst, die wel op hetzelfde neerkomt, maar net wat makkelijker is om uit te spreken. Schiet een leerling echt herhaaldelijk in de lach waardoor de opnames te veel vertraging oplopen, dan zal de filmcoach ervoor kiezen hetzelfde stukje tekst door een andere leerling te laten zeggen.

De normale schooldag voor andere klassen kan gewoon doorgaan. Het kan natuurlijk zijn dat er op de gang een opname is. Het is daarom handig om op de opnamedag geen belangrijke toetsen af te nemen of grote activiteiten te plannen, omdat de opnames enige geluidsoverlast kunnen veroorzaken (of andersom).

De filmcoach is flexibel genoeg om een eindlied op te nemen. De ervaring leert echter dat het veel leuker is om het eindlied live te zingen tijdens het afscheidsfeest. Bijvoorbeeld na de vertoning van de film.

Bij alle eindfilms van Hollywood in de Klas is de school plus omgeving het decor van de film. Sommige scènes vinden plaats in de klas, gang, hal of kelder van de school. Soms toveren we bepaalde ruimtes om tot iets anders. In de eindfilm Toetsie Foetsie bijvoorbeeld zitten een paar agenten op het politiebureau. In dat geval kleden we een kantoortje in de school aan tot politiebureau.

5. Na de filmdag

Een gemiddelde eindfilm, gemaakt door een filmcoach van Hollywood in de Klas, duurt ongeveer 35 tot 40 minuten. Het is lastig om dit precies aan te geven, omdat er tijdens de filmdag van alles kan gebeuren. Is alles op een filmdag goed voorbereid (locaties zijn aangekleed, acteurs zijn op tijd klaar voor hun scène et cetera), dan blijft er meer ruimte over om te filmen, zodat de film net wat langer kan worden.

Wat wij belangrijk vinden, is dat de film ook boeiend is om naar te kijken. Niet alleen de leerlingen die erin meespelen, ook hun ouders (en zelfs neutrale kijkers) moeten de film met plezier kunnen bekijken.

De school geeft aan wanneer de film in première moet gaan (de dag van het afscheidsfeest). Hollywood in de Klas zorgt er dan voor dat de school minimaal een week van tevoren de film in bezit heeft. We sturen de film toe via WeTransfer, met een beveiligde link.

Zodra de film klaar is, krijg je van ons een WeTransfer-link waarmee je de film kunt downloaden. De link is beveiligd met een wachtwoord. De film wordt afgeleverd als een MP4-bestand en is op die manier na de filmpremière te delen met leerlingen en hun ouders. De link is tot 1 september van het jaar waarin de eindfilm is gemaakt online beschikbaar.

Elke school geeft hier zijn eigen draai aan. Maar uit diverse succeservaringen van scholen kunnen we concluderen dat het ontzettend leuk is als het afscheidsfeest in het teken staat van glitter en glamour. Kleed de hele school bijvoorbeeld aan in Hollywood-stijl. Denk aan galakleding voor de kinderen, een rode loper met paparazzi, kinderchampagne, popcorn… Misschien kun je nog iets verzinnen rondom het thema van de film? 

Altijd leuk is ook wanneer het team iets heeft voorbereid, zoals een lied voor de kinderen. En hoe leuk is het als de kinderen een soort live Oscar-uitreiking doen? Genoeg te bedenken om een avondvullend programma te organiseren. Wil je toch graag meer concrete ideeën? Stuur een mail naar info@hollywoodindeklas.nl. Wij denken graag met je mee.

Hét voordeel van een eindfilm voor de leerkracht: je kunt het afscheidsfeest redelijk ontspannen en bewust meemaken. De eindfilm is al gemaakt (75% van het werk), zodat je relaxed afscheid kunt nemen van jouw groep achters.

De leerkracht is zelf verantwoordelijk voor de organisatie van het afscheidsfeest. Het verschilt enorm per leerkracht hoe dit wordt vormgegeven. Soms worden er hele theaters afgehuurd, maar meestal wordt de hal of gymzaal van de school omgetoverd tot bioscoop.

De meeste scholen sluiten de laptop waar de film op staat aan op een beamer en laten hem op een groot scherm afspelen. Wel goed om rekening mee te houden: licht en geluid. In juni/juli blijft het tot laat licht en voor sommige beamers (met weinig ansi-lumen) moet het dan donker genoeg zijn. En test ook vooral een keer het geluid! Soms klinkt het geluid namelijk goed in een lege zaal, maar veel te zacht bij een volle zaal.

Is uw vraag niet beantwoord?

Als u aanvullende vragen heeft kunt u contact met ons opnemen door gebruik te maken van onze contactinformatie. Contactinformatie is te vinden op onze contactpagina.

Scroll naar top